DIET & FITNESS
  • Dapatkan pinggul dan paha yang mantap dengan senaman squat ini.
  • Diet selalu dikaitkan dengan berlapar tetapi hakikatnya bukanlah begitu. Berdiet sepatutnya menjadikan anda cukup kenyang untuk tidak makan berlebihan, jadi mengapa berlapar? Ketahui beberapa cara diet yang betul.
  • Anda mahu hilang 4kg dalam masa seminggu? Sup ajaib ini boleh bantu anda!
  • Anda sukakan Zumba? You're not alone! Mari lihat lima gerak tari Zumba yang best dan syok untuk diikuti.
  • Anda malas bersenam? Rapi ada beberapa gerakan yang diolah khas untuk anda yang malas.
  • Jika anda mengalami masalah penghadaman dan susah untuk membuang air besar, cuba amalkan minum segelas air lemon suam
  • Berenang adalah aktiviti berkesan untuk menurunkan berat badan dan dalam masa yang sama, mengekalkan bentuk yang menawan.
  • Menurut kajian melalui Women’s National Runner Survey mendapati sebanyak 66 peratus wanita yang berlari mengakui mereka lebih fokus, tidak stres, dan menjadi lebih bertenaga.
  • Sebelum makan, pastikan makanan yang mahu diambil itu mengandungi 40 peratus karbohidrat, 30 peratus protein, dan 30 peratus lemak.
  • Buah delima berasal dari Asia Barat Daya dan biasanya mula berbuah pada September hingga Februari. Saiz buah delima yang matang adalah sekitar tujuh hingga 12 sentimeter diameter.
  • Manfaat masa selama 10 minit untuk badan anda lebih sihat dan cergas!
  • Selain menurunkan berat badan, senam aerobik ini juga dikatakan mampu menjaga kesihatan jantung dan paru-paru. Bahkan ia juga mampu membakar 680kcal kalori setiap jam.
  • Kononnya mahukan senaman yang lebih berdisiplin dan teratur, jadi daftarlah di gimnasium. Berapa hari sangatlah yang anda boleh betul-betul fokus di gimnasium sebelum rutin senaman itu terganggu? Entri ini membongkar 6 sebab senaman di gim boleh GAGAL.
  • Sesetengah wanita ‘malas’ untuk berdiet kerana sukar menurunkan berat badan. Mungkin trik-trik berikut boleh membantu anda mencapai berat ‘target’. Cubalah!
  • Tomato adalah makanan penuh khasiat dan mudah untuk dipelbagaikan. Ia bukan sahaja kaya dengan nutrisi asas, bahkan membantu melawan penyakit kronik.
  • Diet lah macam mana sekalipun, takkan pernah berjaya. Stres rasanya! Apa nak buat? Ketahuilah, ada beberapa kesilapan 'kecil' yang mungkin anda tak perasan menjadi dalang pemusnah diet. Apakah ia?
  • Hanya dengan melompat tali, seseorang boleh membakar sehingga 300 kalori dalam tempoh 30 minit melakukannya.
  • Yoga sangat baik untuk membina ketahanan mental dan tubuh yang kuat.
  • Usah fikir semua makanan sihat itu mahal. Betul caranya, anda boleh menikmati hidangan sihat tanpa perlu berbelanja lebih.
  • Jika kita kreatif, makanan kesihatan pun boleh jadi sedap. Nak makan pun tak rasa terseksa. Ini adalah salah satu resipi yang baik untuk kesihatan ginjal. Cubalah!
  • Rahsia diet ada banyak. Anda perlu bijak memilih, mana yang sesuai dengan ketahanan tubuh anda. Jangan main 'hentam' dikhuatiri anda akan jatuh sakit. Mahu tahu rahsia diet paling mudah? Ikuti entri kali ini.
  • Wanita memang suka makan. Tidak kiralah sama ada bersendirian mahupun ada teman, kita cenderung untuk mengunyah.
  • Segala panduan, amalan dan aturan telah dilakukan semata-mata untuk mendapatkan diet yang betul. Jadi, adakah yang anda buat itu mendatangkan hasil?
  • Dalam rancangan The Biggest Loser, semua peserta bersungguh-sungguh dengan senaman untuk turunkan berat badan. Sebenarnya sekerap mana perlu bersenam untuk kurus?
  • Tak ada siapa yang mengatakan untuk bersenam memerlukan belanja besar. Kitalah yang harus bijak merancang aktiviti kecergasan yang tidak memerlukan modal. Rujuk saja pada majalah atau internet. Banyak!
  • Impian untuk kurus tidak mungkin tercapai jika tiada usaha sendiri untuk melakukan senaman dan diet ketat yang seimbang. Ubat kurus, pil diet atau pil pelangsingan badan adalah jalan pintas untuk mendapatkan bentuk badan idaman. Adakah ia selamat?
  • Salah satu tempat yang paling berpotensi untuk seorang wanita menjadi gemuk adalah di pejabatnya. Betulkah begitu?
  • Tidak perlu keluar, duduk saja di rumah. Cara begini pun, anda boleh kurus tahu? Paling penting anda rajin dan tidak 'mengelat'. Bagaimana caranya? Betulkah boleh kurus dengan hanya duduk di rumah?
  • OMG! Malunya ada perkara pelik berlaku pada saya ketika bersenam! Jangan risau, kerana kebanyakan wanita mengalami tiga insiden yang pelik ini ketika melakukan gerakan senaman. Jom ikuti artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut tentangnya.
  • Seharian terperuk di dalam pejabat dan kereta yang mempunyai hawa dingin, sedikit sebanyak ia turut menjejaskan kesihatan dan menjadikan anda seorang yang tidak sihat. Benarkah di pejabat pun boleh bersenam, bagaimana tu?
  • Kebanyakan wanita kurus mempunyai trik bijak untuk mengekalkan bentuk badan mereka. Apa agaknya rahsia mereka itu ya?
  • Pernahkah anda mencari jalan untuk kurus secara semula jadi tanpa mengambil pil dan mana-mana produk kurus?
  • Ia juga dikenali sebagai air detoks dan merupakan campuran air kosong dengan rendaman buah-buahan, daun herba atau madu.
  • Makanan kering sangat digalakkan pengambilannya jika anda sedang berdiet. Walaupun telah mengalami proses pengeringan namun khasiatnya masih tetap tersimpan baik. Jom tengok sama-sama!
  • Dahulu, ramai wanita takut mengangkat beban kerana khuatir bentuk badan akan menjadi seperti lelaki. Namun setelah faham fakta sebenar, wanita tidak mahu kalah dalam latihan ini.
  • Bersenam tak salah tapi usahlah berlebihan. Boleh memberi kesan kepada tubuh anda. Entri kali ini bercerita tentang kesilapan melakukan senaman berlebihan.
  • Anda beli alat senaman dengan harapan untuk bersenam di rumah. Membeli tanpa berfikir kemudiannya menyedarkan anda, yang alat itu tidak sesuai dengan minat anda. Langsung tidak digunakan selepas itu. Rugi kan? Apa yang perlu dipertimbangkan ketika membeli alat senaman?
  • Sukar, tapi tak mustahil. Semua orang mampu menggapai impian jika mempunyai tekad yang tinggi. Jangan beri alasan, tapi carilah jalan. Lihat kelilingmu, ramai yang sudah berjaya. Anda bila lagi?
  • Mahukan kelainan ketika bersenam? Cubalah latihan litar (circuit training). Baru bermula, susahlah sedikit. Tapi jangan beri alasan kerana hasilnya sangat-sangat 'umphhh'! Tunggu apa lagi, ayuh mula bersenam!
  • Tiada apa yang mustahil. Mungkin kisah Sapna Vyas Patel ini boleh dijadikan motivasi untuk mereka yang mempunyai masalah berat badan. Seorang gadis biasa yang kini jurulatih selebriti.
  • Makan banyak bila di pejabat? Bila duduk depan komputer, lagi banyak mengunyah. Apa nak buat ni? Elak makan, perut lapar. Nak makan pula, semuanya 'junk food' dalam laci. Apa mahu buat?
  • Ayuh, kita berlari! Memandangkan anda tidak suka bersenam di gimnasium dan tiada masa untuk beri komitmen ke kelas aerobik, apa kata berlari sahaja? Tidak perlu keluar modal dan boleh dilakukan di mana-mana sahaja. Pada awalnya mungkin anda akan letih, tetapi lama-kelamaan apabila sudah biasa, ‘kacang’ saja setakat nak berlari satu pusingan di taman. Entri kali ini adalah berkaitan info larian. Moga-moga anda akan tertarik untuk mencuba aktiviti ini nanti.
  • Mesti ramai yang cemburu apabila melihat selebriti yang sudah memasuki usia 45 tahun ini masih kelihatan seperti anak dara. Tentu saja pelakon ini mempunyai rahsia tertentu untuk mengekalkan tubuh badan sentiasa ramping dan awet muda ini.
  • Musim banjir berlalu, kini tiba pula musim demam denggi menyerang. Menurut sumber daripada Sinar Harian, enam kematian telah dilaporkan akibat serangan denggi dalam dua minggu pada awal tahun 2014. Huh, bukan main-main serangan denggi kali ini ya. Tahukah anda, ketam didakwa dapat membantu dalam proses pemulihan daripada denggi ini?
  • Sudah menjadi kebiasaan masyarakat Cina untuk meraikan sambutan Tahun Baru Cina dengan hidangan yang enak bersama keluarga. Hotel Grand BlueWave sendiri tidak mahu ketinggalan menyediakan menu masakan cina dengan cara lebih halal supaya boleh dinikmati oleh semua masyarakat.
  • Bagi penggemar makanan Italy, anda pasti sangat familiar dengan ‘bruschetta’. Ia adalah masakan berasaskan roti bernama ‘French bread eggs’ yang dibakar bersama sayur-sayuran seperti tomato dan pelbagai lagi. ‘Bruschetta’sesuai dijadikan sebagai snek sihat jika anda terasa lapar. Namun, kandungan bahan untuk dijadikan ‘topping’ haruslah dikawal. Kami ada terjumpa sebuah video ringkas mengenai cara penyediaan ‘bruschetta’ yang sangat mudah..jom lihat!
  • Tubuh yang sihat juga boleh diperolehi menerusi pemakanan. Salah satu menu yang perlu anda cuba ialah salmon. Jika tidak suka mentah seperti orang Jepun, tidak mengapa. Banyak lagi resipi menyelerakan lain yang boleh anda cuba. Apa yang penting, kita rebut khasiat yang terkandung di dalamnya.
  • Ramai yang takut untuk makan lewat malam kerana beranggapan ia akan menggemukkan. Sebenarnya ia bergantung kepada jenis makanan yang anda pilih. Pengambilan makanan malam juga mampu memberikan khasiat kepada tubuh. Jom ketahuinya.
  • Sekali-sekala mencuba makanan Jepun menarik juga. Memang agak sukar untuk kami mencari restoran makanan Jepun halal di Malaysia ini. Namun rupanya jiran terdekat kami, Grand BlueWave Hotel menyediakan makanan Jepun halal 100% sesuai untuk majlis berbuka puasa atau pun untuk mereka yang ingin menukar menu dari negara matahari terbit.
  • Selain berenang, tahukah anda terdapat senaman lain yang boleh kita lakukan di dalam air? Ya, memang ada, dan senaman berkonsepkan tarian ini dinamakan Aqua Zumba. Jom lihat step mudah senaman ini yang ditunjukkan oleh trainer Celebrity Fitness. Untuk penerangan lebih lanjut mengenai step tarian yang dilakukan trainer ini, jangan lupa dapatkan Majalah Rapi isu 15 September!
  • Diet adalah perkataan yang sering diluahkan oleh wanita terutamanya apabila ingin menurunkan berat badan. Tidak kurang juga yang berusaha mengikuti pelbagai program diet demi untuk langsing. Usah terlalu ‘ghairah’ dalam mengikuti program diet. Masih ada cara yang mudah dan berkesan. Cubalah tip diet ini:
  • Program Diet Yang Gagal